Domein inwoner en bestuur

Financiën

Lasten

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire begroting 2021

Technische wijzigingen

Wijziging 1e rapportage

Stand 1e rapportage

IB1.2

De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt

35.775

N

5

N

1.898

N

37.678

N

IB1.1

De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten

1.105

N

67

N

0

V

1.172

N

IB1.3

Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar

5.688

N

V

156

N

5.844

N

IB3.1

Vennootschapsbelasting

1

N

V

0

V

1

N

IB2.2

We ondersteunen inwonersinitiatieven

338

N

V

0

V

338

N

Totaal

42.907

N

72

N

2.054

N

45.034

N

Omschrijving mutatie

Bedrag

V/N

IB1.2

De afschrijvingen en de hiermee samenhangende mutaties in de reserves zijn aangepast aan de stand van de investeringen volgens de jaarrekening 2020 en of de investeringen al zijn afgerond. Dit heeft een verschuiving van de begrote afschrijvingen en bijdragen uit de reserves tot gevolg en geeft voor 2021 per saldo een voordeel van € 276.479. Dit heeft lagere afschrijvingen tot gevolg bij o.a.:Carousel sportvelden € 122.394Nieuwbouw brede school Schagen € 84.904Diverse ICT investeringen € 69.096

325

N

IB1.2

Door het niet of zeer moeilijk kunnen voorzien in bepaalde vacatures, extra werk door Covid-19 en vervanging bij langdurige ziekte en zwangerschappen hebben we al erg veel personeel moeten inhuren. Hoewel nog niet bekend in hoeverre er rijksgelden beschikbaar komen voor extra personele inzet i.v.m. Covid-19, zal dit naar verwachting niet voldoende zijn om die extra inhuurkosten te dekken.  Zoals het er nu uit ziet, verwachten we dit budget eind dit jaar te overschrijden.

1.434

N

IB1.3

Ieder jaar wordt de hoogte van de voorziening wachtgeld voormalige wethouders bepaald. Naast de lagere verplichte doorbetaling dan begroot aan de voormalige wethouders kan de voorziening voor nog toekomstige kosten naar beneden worden bijgesteld. Hierdoor is het opgenomen bedrag in de begroting structureel te hoog.

100

V

IB1.3

In 2019 is afgesproken dat een aantal gemeenten een financiële bijdrage zou leveren voor de administratieve ondersteuning van de "Regietafel gemeenschappelijke regelingen". Deze bijdragen hebben wij als penvoerder verwerkt in onze administratie. Afgesproken is dat het niet bestede deel beschikbaar zou blijven voor de inhuur van ondersteuning voor de komende jaren. Het niet bestede deel uit 2020 komt nu voor 2021 beschikbaar. Deze mutatie heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat 2021.

18

N

IB1.2

In de aanloop naar de invoering van de omgevingswet is inhuur van personeel noodzakelijk om dit proces verder te begeleiden. Hieronder valt ook de noodzakelijke aanpassingen op ICT gebied. Het nu gevraagde budget van € 110.000,- is aanvulling op een bestaand budget van € 40.000 voor de omgevingswet.

110

N

IB1.2

In de jaarrekening 2020 was al aangegeven dat er sprake was van een overschrijding op de budgetten voor huisvesting als gevolg van structureel te laag budgetten voor de schoonmaakkosten van onze gemeentelijke huisvesting. Deze aanpassing wordt nu meerjarig verwerkt.

62

N

IB1.2

Met ingang van 2021 heeft de gemeente Den Helder besloten om niet langer deel te nemen in een gezamenlijk abonnement op een kennisbank. Dit betekent dat wij ook met ingang van 2021 de bijdrage vanuit de gemeente Den Helder niet meer ontvangen. Door het abonnement nog meer op onze eigen wensen af te stemmen hebben we toch een besparing kunnen doorvoeren t.o.v. het huidige abonnement. Deze mutatie heeft daarmee per saldo geen effect op begrotingsresultaat.

34

V

IB1.3

Voor een toelichting op de aanpassing afschrijvingen en reserves wordt verwezen naar het domein Inwoner en bestuur IB1.2.

238

N

Totaal

2.054

N

Baten

Omschrijving

Primaire begroting 2021

Reeds besloten

Wijziging 1e rapportage

Stand 1e rapportage

IB1.2

De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt

1.037

V

77

N

365

V

1.325

V

IB1.1

De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten

504

V

V

0

V

504

V

IB1.3

Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar

97.771

V

537

V

45

V

98.353

V

Totaal

99.312

V

460

V

410

V

100.183

V

Omschrijving mutatie

Bedrag

V/N

IB1.3

Binnen het plan ‘Centrum Ontwikkeling Waldervaart’ valt o.a. de nieuwbouw van een sportzaal. De sportzaal is de laatste jaren niet onderhouden in afwachting van nieuwbouw in combinatie met ontwikkeling van nieuwbouw van de scholen. Dit proces duurt echter langer dan gepland. Onderhoud aan de sportzaal kan niet langer uitgesteld worden, omdat het onveilig is voor de schoolkinderen en de sporters van de verenigingen. Dit kan blessures tot gevolg hebben voor de gebruikers. Door het achterstallige onderhoud kan dat consequenties hebben voor de verantwoordelijkheid van de gemeente als het op verzekeringen aankomt. Er wordt het hoogst noodzakelijke onderhoud uitgevoerd, zodat de zaal gebruikt kan worden tot de nieuw te bouwen zaal wordt opgeleverd.

79

V

IB1.3

In 2019 heeft de raad besloten een deel van de compensatie vanuit Pallas over te hevelen naar 2020 ter dekking van nog te maken kosten. Voor het jaar 2020 bleek het echter niet nodig om hier gebruik van te maken. Wij willen daarom voorstellen het gereserveerde bedrag in te zetten voor nog te maken kosten in 2021. Deze mutatie heeft daarmee per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

46

V

IB1.3

In 2019 is afgesproken dat een aantal gemeenten een financiële bijdrage zou leveren voor de administratieve ondersteuning van de "Regietafel gemeenschappelijke regelingen". Deze bijdragen hebben wij als penvoerder verwerkt in onze administratie. Afgesproken is dat het niet bestede deel beschikbaar zou blijven voor de inhuur van ondersteuning voor de komende jaren. Het niet bestede deel uit 2020 komt nu voor 2021 beschikbaar. Deze mutatie heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat 2021.

18

V

IB1.2

Met ingang van 2021 heeft de gemeente Den Helder besloten om niet langer deel te nemen in een gezamenlijk abonnement op een kennisbank. Dit betekent dat wij ook met ingang van 2021 de bijdrage vanuit de gemeente Den Helder niet meer ontvangen. Door het abonnement nog meer op onze eigen wensen af te stemmen hebben we toch een besparing kunnen doorvoeren t.o.v. het huidige abonnement. Deze mutatie heeft daarmee per saldo geen effect op begrotingsresultaat.

34

N

IB1.3

Van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is, vooruit lopend op de meicirculaire 2021 van het gemeentefonds, informatie ontvangen over het 4e steunpakket coronacrisis. In totaal ontvangt de gemeente Schagen € 555.198.

555

V

IB1.3

Voor een toelichting op de aanpassing afschrijvingen en reserves wordt verwezen naar het domein Inwoner en bestuur IB1.2.

653

N

Totaal

410

V

Deze pagina is gebouwd op 07/28/2021 17:06:39 met de export van 07/28/2021 16:57:39