Domein samenleving en gezondheid

Financiën

Lasten

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire begroting 2021

Technische wijzigingen

Wijziging 1e rapportage

Stand 1e rapportage

SG3.2

Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar

7.463

N

40

N

734

N

8.237

N

SG2.3

Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak

5.942

N

V

61

V

5.881

N

SG2.2

Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties

5.370

N

83

N

2.107

N

7.559

N

SG3.3

Inwoners van Schagen kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl

2.112

N

V

22

N

2.135

N

SG1.4

Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning

1.729

N

68

N

132

N

1.930

N

SG2.1

Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting

475

N

162

N

10

V

627

N

SG1.3

Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen

13.359

N

86

N

2.947

N

16.392

N

SG1.2

Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben

9.263

N

45

N

50

N

9.359

N

SG1.1

Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene

5.684

N

319

N

843

V

5.160

N

SG3.1

De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg

2.263

N

V

156

N

2.419

N

Totaal

53.660

N

804

N

5.235

N

59.698

N

Omschrijving mutatie

Bedrag

V/N

SG2.2

Aanpassing afschrijvingen en reserves. Op basis van de regelgeving BBV worden investeringen in buitensportvelden niet meer afgeschreven over een aantal jaren maar in 1 keer ten laste van de exploitatie geboekt. De bijdragen uit de reserve buitensportaccommodaties ter dekking van deze kosten zijn hier ook op aangepast.

1.943

N

SG3.1

Bij de behandeling van de begroting 2019 is een amendement aangenomen om het mantelzorg compliment te verhogen van 25 naar 50 euro per compliment. Vanuit de jaarrekeningen  2019 en 2020 blijkt dat deze verhoging heeft gezorgd voor meer aanmeldingen waardoor het budget structureel wordt overschreden.

35

N

SG3.1

Bij het vaststellen van de begroting 2021 was voor diverse culturele instellingen de te hanteren indexatie nog niet bekend en daardoor nog niet verwerkt. Dit heeft een structureel effect op de bestaande meerjarenraming.

23

N

SG2.2

Binnen het plan ‘Centrum Ontwikkeling Waldervaart’ valt o.a. de nieuwbouw van een sportzaal. De sportzaal is de laatste jaren niet onderhouden in afwachting van nieuwbouw in combinatie met ontwikkeling van nieuwbouw van de scholen. Dit proces duurt echter langer dan gepland. Onderhoud aan de sportzaal kan niet langer uitgesteld worden, omdat het onveilig is voor de schoolkinderen en de sporters van de verenigingen. Dit kan blessures tot gevolg hebben voor de gebruikers. Door het achterstallige onderhoud kan dat consequenties hebben voor de verantwoordelijkheid van de gemeente als het op verzekeringen aankomt. Er wordt het hoogst noodzakelijke onderhoud uitgevoerd, zodat de zaal gebruikt kan worden tot de nieuw te bouwen zaal wordt opgeleverd.

84

N

SG3.2

De coronacrisis maakt dat de levens van iedereen met begeleiding er heel anders uitzien: dagbesteding gaat soms niet door (horeca is bijvoorbeeld gesloten), er komen minder mensen langs, niet iedereen begrijpt de maatregelen even goed. Ook is er meer begeleiding en ondersteuning nodig voor mensen met andere beperkingen. Bijvoorbeeld kwetsbare mensen met een medische aandoening die zeer bang zijn besmet te raken, gezien de risico’s dat deze besmetting fataal kan zijn of zeer ernstige consequenties kan hebben. Dit maakt dat extra ondersteuning nodig is, zodat lokaal kan worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld: extra in te zetten op het organiseren van alternatieve dagbesteding om  structuur te creëren in de dag; het bieden van passend vervoer en extra locaties voor alternatieve en verspreide vormen van dagbesteding die voldoen aan de RIVM- richtlijnen, die nog niet zijn gefinancierd via de meerkostenregeling voor Wmo en Jeugd; extra ambulante begeleiding om proactief mentale en sociale problemen op te sporen (extra huisbezoeken); extra (begrijpelijke) informatievoorziening over wat kan en mag en veilig  is.

99

N

SG1.4

De gemeente Schagen heeft een begunstigingsovereenkomst gesloten met Univé. Op basis hiervan kunnen van minima van de gemeente Schagen een aanvullende zorgverzekering (Aanvullende Zorgverzekering Gemeenten) afsluiten bij deze zorgverzekeraar. Op basis van jaarrekeningcijfers 2020 wordt er meer gebruik gemaakt van de zorgverzekering dan in eerste instantie was ingeschat.

25

N

SG2.3

De Reddingsbrigades in Schagen ontvangen jaarlijks een subsidiebedrag voor het (preventief) bewaken van het strandgebied. De drie brigades ontvangen een eigen subsidie om o.a. personeelskosten, onderhoudskosten en administratiekosten te betalen. Het voorstel is om de jaarlijkse subsidie van de brigades Callantsoog en Petten eenmalig te verhogen.

37

N

SG2.2

Door meer scholen is aangegeven dat er behoefte is om deel te nemen aan het project Cultuureducatie met Kwaliteit 3 (CMK3) in de periode 2021-2024. Wij willen het bestaande beleid dan ook intensiveren, zodat er 15 scholen (105 groepen) kunnen deelnemen aan het project. Voor de intensivering van het project is een structurele verhoging van het budget ad. € 20.000,-- nodig.

20

N

SG1.1

Gemeenten ontvangen van het Rijk via het 4e steunpakket coronacrisis middelen om een bepaalde groep ouders die kosten hebben gemaakt voor kinderopvang tijdens de sluiting van de opvang van 16 december tot 8 februari te vergoeden. Het betreft ouders die in deze periode een eigen bijdrage hebben betaald voor de gemeentelijke regelingen rondom kinderopvang (Sociaal medische indicatie, Voorschoolse Educatie en het peuteraanbod).

14

N

SG3.1

Het kabinet stelt bij het 4e steunpakket coronacrisis middelen ter beschikking zodat – via gemeenten en lokale partners – kan worden ingezet op onder meer de volgende acties: extra contact met ouderen: huisbezoeken, digitaal en belcontact.  Hierdoor ontstaat tevens meer zicht op hoe het werkelijk met ouderen gaat; extra helpende handen: boodschappen, hulpvragen doorzetten, helpen contact met anderen te maken; inzet op verbinding tussen mensen: creëren van meer mogelijkheden elkaar coronaproof te ontmoeten, mensen aan elkaar koppelen om   samen activiteiten te organiseren; extra inzet op zingeving: alternatieve dagbesteding helpen organiseren, deelname aan culturele activiteiten.

119

N

SG1.3

In 2021 zijn er op basis van de voorlopige beschikking van de BUIG (gebundelde uitkeringen) meer gelden ontvangen van het rijk voor de uitvoering van de buig. Deze extra gelden worden ook voor deze regeling ingezet.

671

N

SG1.3

In aanvulling op 2020 wordt in verband met de corona-pandemie de regeling Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO) voortgezet. Met de TOZO willen wij er voor zorgdragen dat van zelfstandige ondernemers die door de coronacrisis worden getroffen hun bestaanszekerheid wordt gewaarborgd.

2.276

N

SG1.1

In de collegevergadering is een voorgenomen besluit genomen om het leerlingenvervoer uit te besteden bij Forseti voor de duur van 1 jaar. Onderzocht wordt of we het leerlingenvervoer het beste kunnen inbedden in de organisatie of dat uitbesteden in de toekomst efficiënter is.

50

N

SG3.2

In de jaarrekening 2020 is duidelijk naar voren gekomen dat er een sterke toename is van het aantal cliënten dat zich aanmeldt voor huishoudelijke hulp. Dit is het gevolg van  de invoering van het abonnementstarief . Daarnaast zien wij de effecten van de vergrijzing en het feit dat inwoners langer zelfstandig thuis wonen. Deze combinatie van factoren zorgt voor een structurele overschrijding van het bestaande budget.

635

N

SG2.2

In de jaarrekening 2020 was al aangegeven dat er sprake was van een overschrijding op de budgetten voor huisvesting als gevolg van structureel te laag budgetten voor de schoonmaakkosten van onze gemeentelijke huisvesting. Deze aanpassing wordt nu meerjarig verwerkt.

6

N

SG1.2

Jongerenwerk. Om jongeren uit bepaalde risicogroepen te benaderen en te bereiken wordt de huidige extra inzet van jongerenwerk uit het Jeugdpakket verlengd tot eind 2021. Het kinder- en jongerenwerk speelt ook een signalerende rol op het gebied van psychische problemen of huiselijk geweld.

26

N

SG3.3

Mentale ondersteuning. Jongeren hebben behoefte aan laagdrempelige ondersteuning voor mentaal welzijn. Het kabinet zet daarom met gemeenten in op het organiseren van activiteiten om mentale weerbaarheid van jongeren te versterken, door bijvoorbeeld: geven van trainingen, zoals weerbaarheidstrainingen; inzet op extra coaching van jongeren; inrichten van meer inloophuizen waar jonge ervaringsdeskundigen andere jongeren hulp bieden voor mentale ondersteuning; inrichten van buddyprojecten, waarbij jongeren gekoppeld worden aan een leeftijdsgenoot voor mentale steun.

21

N

SG2.2

Op 4 maart 2021 is de beschikking ontvangen van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport om een bedrag beschikbaar te stellen van € 60.000 voor de uitvoering van het lokaal sportakkkoord.

60

N

SG2.2

Op initiatief van de gemeenteraad, is besloten dat Schagen zich actief inzet voor de acceptatie van mensen die zich als LHBTI+ identificeren. Wij willen daar graag aan meewerken en doen dit om te beginnen met het plaatsen van een Regenboogbank op het Slotplein in de stad Schagen.

7

N

SG1.1

Perspectief jeugd en jongeren. Voor jongeren is het essentieel om elkaar fysiek te kunnen ontmoeten. Met een Jeugdpakket van € 58,5 miljoen wil het kabinet een impuls aan gemeenten geven om samen met jongeren, lokale organisaties en evenementensector volledig coronaproof kleinschalige activiteiten te programmeren op het gebied van cultuur, sport en andere zinvolle vrijetijdsbesteding. Activiteiten en ontmoetingen. Het Rijk stelt geld beschikbaar om mentale weerbaarheid van jongeren te versterken, door inzet op meer mogelijkheden tot ontmoeting in (tijdelijk onbenutte) ruimten zoals bibliotheken, buurthuizen, wijkcentra, sporthallen en evenementenhallen. Deze locaties tevens beter en veilig te benutten voor sociale en ondersteuningsactiviteiten.

89

N

SG1.4

Tijdelijke Ondersteuning voor Noodzakelijke Kosten (TONK) is bedoeld voor huishoudens die door de huidige omstandigheden te maken hebben met een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval in hun inkomen en die daardoor noodzakelijke kosten niet meer kunnen voldoen en waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas bieden. Dat geldt bijvoorbeeld voor werknemers die hun baan verliezen en geen recht (meer) hebben op een uitkering of voor zelfstandigen die vanwege de coronamaatregelen hun opdrachten zien verdwijnen maar geen aanspraak op de Tozo kunnen maken.

107

N

SG1.2

Vanaf 2015 heeft het Rijk de huisvesting van de JeugdzorgPlus-instellingen bekostigd via de zogenaamde ‘Normatieve Huisvestingscomponent‘ (NHC). Deze bekostiging gaat vanaf 2021 via de gemeenten verlopen. Het Rijk voegt het daartoe bestemde budget toe aan het Gemeentefonds. Gemeenten dienen thans te bepalen hoe zij deze middelen aan Horizon gaan verstrekken.

24

N

SG2.2

Voor een toelichting op de aanpassing afschrijvingen en reserves wordt verwezen naar het domein Inwoner en bestuur IB1.2.

31

V

Totaal

5.235

N

Baten

Omschrijving

Primaire begroting 2021

Reeds besloten

Wijziging 1e rapportage

Stand 1e rapportage

SG3.2

Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar

325

V

V

0

V

325

V

SG2.3

Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak

308

V

V

8

N

300

V

SG2.2

Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties

917

V

48

V

2.198

V

3.163

V

SG1.4

Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning

60

V

V

0

V

60

V

SG1.3

Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen

8.905

V

V

3.082

V

11.987

V

SG1.2

Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben

0

V

66

V

24

V

90

V

SG1.1

Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene

1.670

V

290

V

221

N

1.738

V

SG3.1

De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg

6.119

V

V

0

V

6.119

V

Totaal

18.304

V

403

V

5.076

V

23.784

V

Omschrijving mutatie

Bedrag

V/N

SG2.2

Binnen het plan ‘Centrum Ontwikkeling Waldervaart’ valt o.a. de nieuwbouw van een sportzaal. De sportzaal is de laatste jaren niet onderhouden in afwachting van nieuwbouw in combinatie met ontwikkeling van nieuwbouw van de scholen. Dit proces duurt echter langer dan gepland. Onderhoud aan de sportzaal kan niet langer uitgesteld worden, omdat het onveilig is voor de schoolkinderen en de sporters van de verenigingen. Dit kan blessures tot gevolg hebben voor de gebruikers. Door het achterstallige onderhoud kan dat consequenties hebben voor de verantwoordelijkheid van de gemeente als het op verzekeringen aankomt. Er wordt het hoogst noodzakelijke onderhoud uitgevoerd, zodat de zaal gebruikt kan worden tot de nieuw te bouwen zaal wordt opgeleverd.

5

V

SG1.3

In 2021 zijn er op basis van de voorlopige beschikking van de BUIG (gebundelde uitkeringen) meer gelden ontvangen van het rijk voor de uitvoering van de buig. Deze extra gelden worden ook voor deze regeling ingezet.

671

V

SG1.3

In aanvulling op 2020 wordt in verband met de corona-pandemie de regeling Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO) voortgezet. Met de TOZO willen wij er voor zorgdragen dat van zelfstandige ondernemers die door de coronacrisis worden getroffen hun bestaanszekerheid wordt gewaarborgd.

2.276

V

SG1.3

Op 12 mei 2021 heeft het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland de jaarrekening 2020 goedgekeurd. Daarbij is besloten om het nog niet uitbetaalde deel van het restant subsidieoverschot 2020 uit te keren aan de deelnemende gemeenten. Voor Schagen gaat dit om een bedrag van € 115.000,-. Daarnaast wordt ook nog een restant overschot uit 2019 aan de deelnemende gemeenten terugbetaald. Voor Schagen is dit een bedrag van € 20.000,-.

135

V

SG2.2

Op 4 maart 2021 is de beschikking ontvangen van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport om een bedrag beschikbaar te stellen van € 60.000 voor de uitvoering van het lokaal sportakkkoord.

60

V

SG2.2

Op initiatief van de gemeenteraad, is besloten dat Schagen zich actief inzet voor de acceptatie van mensen die zich als LHBTI+ identificeren. Wij willen daar graag aan meewerken en doen dit om te beginnen met het plaatsen van een Regenboogbank op het Slotplein in de stad Schagen.

7

V

SG1.2

Vanaf 2015 heeft het Rijk de huisvesting van de JeugdzorgPlus-instellingen bekostigd via de zogenaamde ‘Normatieve Huisvestingscomponent‘ (NHC). Deze bekostiging gaat vanaf 2021 via de gemeenten verlopen. Het Rijk voegt het daartoe bestemde budget toe aan het Gemeentefonds. Gemeenten dienen thans te bepalen hoe zij deze middelen aan Horizon gaan verstrekken.

24

V

SG2.2

Voor een toelichting op de aanpassing afschrijvingen en reserves wordt verwezen naar het domein Inwoner en bestuur IB1.2.

2.126

V

Totaal

5.076

V

Deze pagina is gebouwd op 07/28/2021 17:06:39 met de export van 07/28/2021 16:57:39